onsdag 25. november 2015

Reklame analyse

Vi skal jobbe med en reklame analyse.som vi etterhvert skal fremføre for klassen.
1. Presenter oppgaven og skrive kort om hvem senderen er, kontekst og målgruppe.
2. Beskrivelse på ett denativt nivå- det vi ser på reklamen
3. utredning: Utdypet beskrivelse, nærmere forklaring, blikkfang, komposisjon, fargebruk
4. tolkning
5. vurdering
6. konklusjon





1. Senderen i denne reklamen er Sony..Det er en reklame om en PSP. Dette er en reklame du mest sannsynlig vil finne på nettet. Det er ikke noe jeg ser for meg er i ett magasin eller noe. Målgruppen tenker jeg er alle som har tilgang til nett. En gruppe mennesker som lett kan finne ut av en PSP. Ungdommer kanskje og kanskje til foreldre, en reklame som viser hvilke flott julegave det er til barna.

2. På bilde ser jeg en gutt som sitter på ett bord. Jeg ser også en person, mammaen, som rensker såret til gutten. Jeg ser en PSP, en stol og ett kjøkken.

3. Vi ser at dette bilde er på ett kjøkken det er koselig og behagelig. Gutten og mora fungerer som ett blikkfang med tanke på at de er plassert i senteret av bilde. Vi legger spesielt merke til gutten som har ett sår på kneet og etterhvert går blikket opp mot hva gutten holder. Fargen er for ddet meste hvit men det er noen kontraster her og der. Svart er kontrast til hvit og oransj er kontrasten til blå. 

4. Bilde kan tolkest på flere måter. På dette bilde kan du tolke at det er i nåtid. Dette kan du se ut ifra fargene som er brukt men også den spillkontrollen som gutten holder i handa. 

Jeg tolker at reklamen viser at med en PSP kaan holder barna opptatt. Damen rensker ett sår med alkohol, noe som svir, og for å unngå mer smerte påført spiller gutten på PSP-en. Gutten fokuserer mer på Psp enn såret. 

Her kan det selvfølgelig være flere tolkninger som hvordan fikk gutten det såre? Var det fordi at gutten var for fokusert i PSP-en. Var det fordi moren sa at gutten måtte ut å leke i det fine været også tok gutten det bokstavelig og spilte ute? Dette kan også være en tolkning i og med at fargene i bilde, lyset i vinduet og kleda som personene er ikledd i antyder at det er sommer eller vår. 

5. For å kunne tolke denne reklamen burde du vite hva en PSP er og hva virkning den har på barna. Jeg mener ikke at reklamen når frem til målgruppen fordi det er litt uklart på hva de reklamerer for. Varemerket oppe i hjørnet er veldig utydelig og i tillegg har reklamen fokusert mer på gutten og damen. Det første du legger merke til er såre etterfulgt av gutten. Dette kan gjør at reklamen blir tolket på mangfoldige måter. For at reklamen skulle ha blitt bedre kunne de har fokusert mer på PSP-en. Her kan du tolke at PSP kan være en bra ting viss du skal vaske sår fordi da går fokuset vekk, men den kan og tolkest at kanskje PSP er grunnen til at gutten fikk såret i utgangspunktet.

6. Alt i alt synes jeg ikke at dette er en bra reklame. Ja klart reklamen har kontraster, men den når ikke helt frem til målgruppen. Reklamen er uklar og kan lett bli missforstått.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar